Domů Svet ARABSKÝ TRH

ARABSKÝ TRH

0

Česi každým rokom stále častejšie smerujú do vzdialených exotických krajín, aby si tu užili zaslúžené dovolenky. Cestovné kancelárie sa vďaka tomu predbiehajú v ponukách zájazdov do Egypta, Tuniska, Turecka, Jordánka alebo Maroka. Hoci väčšina turistických rezortov býva viac či menej izolovaná od domorodého sveta, napriek tomu mnoho turistov má túžbu opustiť pláž alebo hotelový bar a vydať sa pozrieť do ulíc miestnych miest.

Cestovné kancelárie samozrejme ponúkajú svojim klientom možnosť organizovaných výletov do mesta na pamiatky alebo trhovisko. Sú však ľudia, ktorí si chcú užiť trochu „dobrodružstva“ a vyraziť na obhliadku len tak na vlastnú päsť. Ako pre organizovaných turistov tak aj pre tých nezávislých som pripravil pár rád ako vyraziť nakupovať na arabský trh, bazár alebo ak chcete fen.

Trhovisko sa v podstate dajú rozdeliť na dva základné druhy. V blízkosti veľkých turistických letovísk sú trhy zamerané na suveníry pre turistov. Preto tu nájdete predovšetkým keramiku, vytepávané veci, kožiarske výrobky, sošky a prípadne aj CD a DVD. V miestach kde turistov veľmi nie je si trhovisko zachovali svoj tradičný ráz a slúžia predovšetkým ako obchodík pre miestnych. Ako turista si tu toho veľa nekúpite, pokiaľ práve netúžite po obnosenom šatstve, plastovom riade či kováčskych výrobkoch.

Napriek tomu aj na miestnych tržniciach nájdete množstvo zaujímavých vecí. Spravidla tu môžete vyskúšať miestne pochúťky ako sú olivy, datle a tí odvážnejší aj niečo z varenej či pečenej kuchyne. Tiež je tu množstvo obchodníkov s odevmi a napr. miestne jemné šatky urobia radosť vám alebo niekomu blízkemu. Ak práve nechcete nakupovať tak nevadí. Tržnica je totiž skvelým miestom ich sa zoznámiť s miestnymi ľuďmi a vôbec nevadí, že neviete arabsky či turecky. Prevažná väčšina miestnych ľudí je veľmi milá a vždy ich poteší, keď sa niekto zaujíma o ich kultúru a ako žijú. Hlavne mladí ľudia poznajú základy angličtiny a tak sa radi porozprávajú s cudzincom. Sú väčšinou veľmi zvedaví a navyše si precvičia jazyk. Trhovisko je tiež miestom, kde si užijete množstvo rôznych pachov a vôní, ktoré k tomuto miestu neodmysliteľne patria a dotvárajú túto pestrofarebnú hlučnú kulisu.

Pred tým ako vyrazíte do mesta alebo na trh je vhodné zvoliť zodpovedajúce oblečenie. U mužov to môže byť tričko či košeľa a dlhé nohavice. Ženy by sa mali vyvarovať vyzývavému sexy oblečeniu. Nie je dobrý nápad si brať krátku sukňu či šortky a krátke tričko odhaľujúce brucho, ktoré drží na vrchu len vďaka úzkym šnúrkam. Týmto dáva žena jednoznačný signál svojmu okoliu, že sa považuje za ľahké stvorenie. V dlhom rukáve av dlhej sukni sa možno viac zapotíte, ale budete ušetrená sexuálnych návrhov a atakov mužov a nepríjemných poznámok žien. Odporúčanie na vhodnú voľbu odevu sa týka hlavne oblastí, ktoré nie sú tak intenzívne zasiahnuté turistickým ruchom.

Na bazáre sa budete mnohokrát predierať davom ľudí a tak je vhodné si so sebou brať len časť hotovosti alebo si peniaze rozdeliť na viac miest. Pri platení plaťte z peňaženky kde máte len menšiu sumu, nikdy neviete kto vás sleduje a je zbytočné ukazovať okolie, kde schovávate úspory na celú dovolenku. Týmto odsekom nechcem povedať, že by tu každého okradli, ale človek má byť opatrný. Tiež asi nebudete prechádzať Václavák s doskou nedbalo zasunutou do zadného vrecka džínsov.

Asi každý kto kedy niečo počul o arabskom trhu, počul aj o zjednávaní. Pokiaľ budete na trhu nakupovať počítajte s tým, že budete musieť zjednávať. Ak je vám tento spôsob obchodovania, po slovensky povedané handrkovanie, cudzí, tak vyhľadajte obchod s pevnými cenami. Takých turistov z Európy je totiž veľa a pre nich existujú obchody „fix price“. Tovar je tu síce o niečo drahší, ale nemusíte s nikým zjednávať. Pre zmluvače sú tieto obchody dobrým vodítkom na určenie ceny za tovar, tzn. smerom k akej sume zjednávať.

Pred tým než začnete vyjednávať o cene si dobre vyberte tovar, ktorý chcete kúpiť. Neskoršia reklamácia či výmena tovaru môže byť obtiažna. Je dobré si tiež premyslieť stratégiu zjednávania a maximálnu čiastku, ktorú chcete zaplatiť. Neexistuje univerzálna poučka o koľko cenu zraziť. Niekedy je to tretina, niekedy desatina pôvodne navrhnutej ceny.

Exit mobile version